Bicara Hatiku: Huh..Itulah Kehidupan Namanya

Assalamualaikum..

Sudah lama rasanya diriku ini tidak berbicara dalam teratak blog aku ni. Mungkin rasa malas nak taip cerita panjang lebar agaknya. Rasa teringin pula untuk menabur secebis kata2 bicara hatiku yg terpendam sekian lamanya. Alhamdulillah aku masih diberi peluang oleh ALLAH ‘Azza Wa Jalla utk meneruskan kehidupan di dunia yg sementara ini.

Aku merasakan saat-saat inilah merupakan masa paling mencabar dalam hidupku setakat ini. Segalanya bermula pada awal bulan Februari yg lalu iaitu pada penghujung cuti persekolahan sempena Tahun Baru Cina. Aku seakan hilang semangat utk belajar secara tiba-tiba. Kalau istilah org cakap “tiba2 je down” bahkan semangat aku utk meneruskan kehidupan juga mendapat nasib yg sama. Kalau org tanya aku kenapa ia jadi begitu..jawapanku hanya ALLAH yg tahu. Aku tak boleh nak jawab la.

Dan pada masa yg sama jugalah diriku terasa lemah semacam. Macam2 sakit datang menghujani diriku sehingga aku tak hadir ke sekolah banyak hari. Kalau dulu aku sakit, aku tetap hadir ke sekolah. Sebabnya semangat nak belajar tu tinggi. Tapi sekarang lain pula jadinya. Dahlah tak ada semangat nak belajar, datang sakit itulah inilah.. nak hadir ke sekolah macam mana.

Aku akui aku ni insan yg suka menyembunyikan masalah yg dihadapi drpd pengetahuan org lain. Tapi ada segelintir insan2 yg aku cerita sedikit sebanyak la. Mungkin sebab aku ni jenis berfikiran tak suka menyusahkan atau membebankan org lain pasal diriku. Kaunselor sekolah aku kata tu berfikiran negatif..try to think positive.

Aku tahu hidup ni takkan dinamakan kehidupan jika tak ada masalah. Semua orang ada masalahnya yg tersendiri. Cuma entahlah..aku pun tak tahu nak kata pasal diri aku ni. Aku juga sedar ALLAH takkan membebani seseorang hambaNYA melainkan apa yg dia mampu hadapinya.

Mungkin sebab semangatku yg ‘down’ ni membuatkan aku seolah2 tak mampu menghadapi semua yg menimpa diriku. Aku dah cuba utk naikkan semangat aku dgn berdoa kepada ALLAH..tapi yg jadi kejap dia naik lepas tu ‘down’ balik. Ibarat pam tayar yg bocor. Kejap je tayar tu keras lepas tu lembik balik.

Aku juga turut kecewa apabila mendapat aku dan 2 orang sahabatku ditunding jari bahawa kami membocorkan rahsia Jam’iyatul Muraqib( Badan Pengawas) sekolah kami. Aku malas la nak berbicara pasal ni. Tapi secara jujurnya dan secara terus terang aku katakan di sini aku memang sudah naik ‘fed up’ dengan Jam’iyah ni. Bukan aku nak memburuk2kan jam’iyatul Muraqib tapi entahlah. Aku tak letak jawatan sebagai pengawas ni atas dasar fikir pasal org lain. Kalau aku pentingkan diri sendiri, dah lama aku letak jawatan. Tapi ada juga yg kata aku ni ‘selfish’. Biarkan saja.

Ni antara benda yg terpendam dalam hatiku selama ni yg tak diluahkan kepada org lain. Memang aku tertekan banyak sangat benda yg nak dibuat dan diselesaikan. Konklusi apa yg aku kata ni satu je.. kalau ada tindakan2 aku yg pelik & terlanjur tu aku tak boleh buat apa la. cuma boleh minta maaf je. dirku sekarang ni seolah2 ‘out of control’.

I will try my best..tu yg mampu aku kata. Doa2 drpd sahabat2ku amat ku harapkan..bukan tohamahan & kata2 kesat serta umpatan yg aku nak. Tapi disebalik semua yg hadapi ni aku sedar dan kata pada diri aku bahawa itulah kehidpan namanya..kalau semua tu tak jadi bukan kehidupan namanya. Apa yg aku kata dan cerita ni bukan nak kutuk atau buruk2kan sesiapa. Cuma nak ceritakan apa yg aku rasa je. Tu jelah utk bicara hatiku kali ni.

Wassalam..

5 Responses to “Bicara Hatiku: Huh..Itulah Kehidupan Namanya”

  1. salam…

    ana harap anta kuatkan semangat utk gi sklh..jgn mudah putus asa..dr segi riak wajah ana x prnh nmpk anta stress giler..just cuma besa2 jer..actually penyakit anta 2 serius sngt ke smpai letih..ana just nk tau but klau xnk gtau…it’s okey..ana xnak mendesak…it is you privacy…ana hrap anta kuat semangat nk g sklh..ingat spm dah semakin hampir..so..rajin berusaha dan yg paling penting ingat allah yng maha berkuasa..banyakkan berdoa..ok.

  2. bismillah.
    first time nk mengomen w/pn dh bbrp kali gak singgah sini.

    bila rase futur/down ni.
    cuba pegang blk pada hadith nabi ni :

    “sesiapa yang saat lemahnya masih berada di atas landasan Allah, maka dia termasuk dalam golongan yang dipuji.”

    beriman balik la dgn kalam Allah :
    “siapa yg berputus asa dr rahmat Allah, mereka itu gol. yg kafir”

    jadi ape pun hal menimpa, urusan itu kena selesaikan di atas jalanNya dan tidak putus asa.

    moga Allah bantu nta.
    .tapayah hirau org kata.-mulut mereka kte xleh tutup.hassan al-banna pnah pesan, “jadilah ibarat pokok yang dibaling dengan batu tapi dibalas dengan buah yang masak ranum”
    .ftnah, tohmah, umpat tu-kte dlm keadaan teraniaya. so, guna kuasa veto yg Allah dh bg khas utk org teraniaya.-doa the best utk self kot.
    .jawatan nta tu, jgn lepaskan.-byk lg kebaikan yg akan menyusul lps ujian ni.
    .lawan sakit men!-go to school, sbb takut2 asek2 sakit,asek2 layan, nnt terkena penyakit baru yg amat berat yakni psikologi kte rosak utk ke skola dh.na’uzubillah.

    leteran last :
    hidup ni kena byk sabar. nanti bila dah masuk syurga kan best ! heh.🙂 moga dikuatkanNya.

    ok, byk plak ana bebel. kalau cm xnak terima pun, atleast amek 2% dr yg pnjg2 ni.hehe.

  3. abglong Says:

    Akum,
    Berfikiran negatif rupanya.. sekapal laa kite cik kamil oi… ni nk kasi satu tips, open ur mind laa.. jgn tgk satu benda tu dr satu persepsi sj..

  4. mujahidah fi sabilillah.. Says:

    la yukallifullahu nafsan illa wus’aha..
    brsma2 kphitan psti ada kmnisan..
    insyaallah, 1 saat nti sinar mentari akn mncul kmbli
    wlupn entah bila, nmun kesabaran itu knci kkuatan..
    saranan sy, amalkn mbce bcaan sjud terakhir solat hajat..
    salam ukhwah fillah,assalamualaikum..

  5. sahabat Says:

    assalamualaikum….
    ana hrp anta brsabar ya…as wa know,Allah mnguji hamba yg disyg untk mnambhkn keimnan..ana tau ana xlyak br pndpt…ana x ingt la tafsir surah mana tp dia ada mnyebut,sesungguhnya Allah tdk mmberikn ujian melainkn yg mampu dtnggung oleh hambanya…wallau ‘alam…papon,ana doakan smngt anta dtg blik…spm thn ni,so smoga anta dpt mnempuh dgn baik ya…
    ana dokn anta sht kmbali….insyaAllah…wassalam…(doakn kjayaan ana gk dlm mnmpuh spm dis year!)

Bagi komen sikit...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: