Wahai Pelajar, manfaatkanlah masamu!

Oleh : Abu Aqil Adnan bin Ishak

Maksud firman Allah SWT : Sesungguhnya golongan yang membazir adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada Tuhannya.( Surah al-Isra’ : ayat 27)

Berdasarkan ayat di atas, Allah telah mempersaudarakan sesiapa melakukan pembaziran dengan syaitan. Ayat ini tidak terhad melakukan pembaziran harta benda dan kewangan semata-mata. Malah ia juga merangkumi pembaziran masa bila diisi dengan perkara yang sia-sia. Apatah lagi diisi dengan perkara yang mengundang kemurkaan Allah. Golongan yang tidak pandai menggunakan masa juga tidak terlepas daripada firman Allah ini.

Cuti panjang akhir tahun masih berbaki sebulan lagi. Para pendidik dan pelajar merupakan golongan yang bertuah kerana mempunyai banyak masa lapang iaitu cuti lebih kurang sebulan setengah.Inilah keistimewaan menjadi seorang guru walau pun tugas guru kini penuh dengan pelbagai dugaan dan cabaran.

Masa lapang sebegini sepatutnya dimanfaatkan dengan perkara yang berfaedah oleh dua golongan ini. Seseorang yang bergelar pelajar tidak sepatutnya menghabiskan sebahagian besar masa terluang dengan membaca novel dan majalah hiburan,menonton tv, melayari internet tanpa hala tujuan, mendengar muzik, lepak dan sebagainya.

Seorang pelajar sepatutnya membuat persiapan awal untuk sesi pengajian tahun depan. Pihak sekolah yang cakna dengan pelajarnya mengambil tindakan bijak dengan mengadakan kelas tambahan dalam cuti atau pun mengagihkan buku teks lebih awal iaitu sebelum cuti untuk kegunaan sesi persekolahan tahun depan. Sekurang-kurangnya para pelajar mempunyai bahan bacaan yang berfaedah untuk dibaca semasa cuti.

Cuti sebegini pelajar juga boleh mengambil kursus untuk meningkatkan intelektual dan kemahiran seperti kursus komputer, kursus perbualan dan pemantapan Bahasa Inggeris. Lebih-lebih lagi pelajar yang akan menghadapi peperiksaan penting seperti STPM, SPM atau PMR pada tahun depan.

Sebahagian guru ada yang menggunakan masa cutinya dengan menjadi pengawas peperiksaan atau menjadi pemeriksa kertas SPM dan STPM. Sekurang-kurangnya ia dapat menambahkan ilmu dan pendapatan. Tetapi peluang ini amat terhad. Malah ada yang mengambil kursus Bahasa Inggeris, kursus kemahiran computer , teknologi maklumat dan lain-lain lagi. semua ini untuk meningkatkan profesionalime sebagai seorang guru yang berkualiti dan berketrampilan.

Sabda Rasulullah SAW :

Dua nikmat yang dipersia-siakan oleh kebanyakan manusia iaitu kesihatan dan MASA YANG TERLUANG.( Riwayat Imam al-Bukhari )

Memang benar dan tepat sabdaan Nabi saw. Masa sihat dan waktu lapang dibiarkan berlalu begitu sahaja. Inilah penyakit umat Islam pada masa kini. Dengan cabaran kehidupan yang semakin mencabar, mereka tidak pernah berusaha untuk memajukan diri berbanding dengan bang sa lain. Terdapat pelajar bila ditanya apa yang dilakukan sepanjang cuti. Selamba sahaja dia menjawab tidak buat apa-apa. Hanya baca novel, menonton tv dan lepak-lepak.

Alangkah rugi sekiranya nikmat masa lapang tidak digunakan dengan sebaik-baiknya apatah lagi nikmat ini akan disoal dan dihisab di akhirat kelak sebagaimana firman Allah :

Kemudian kamu benar-benar akan disoal ( di akhirat) tentang nikmat ( kurniaan ) Allah. Surah al-Takasur :ayat 8)

Sabda Rasulullah saw :

Tidak akan berganjak kedua kaki seorang hamba ditanya tentang empat perkara : tentang umurnya dimana ia habiskan, Masa mudanya bagaimana digunakan, hartanya dari mana sumber dan bagaimana dipergunakan dan ilmunya apakah yang diamalkan.( Riwayat al Tabarani dan al-Bazzar; disahihkan oleh al-Albaniy)

Berdasarkan hadis ini berkaitan dengan masa dua perkara yang akan disoal iaitu : umur dan masa muda.
Allah juga bersumpah dengan masa dalam surah al-Asr. Surah ini kita sering baca bila berakhir sesuatu majlis namun isi kandungan diabaikan begitu sahaja. Di dalamnya Allah bersumpah bahawa manusia berada dalam kerugian melainkan empat golongan iaitu orang yang beriman, beramal soleh, golongan yang berpesan dengan kebenaran dan kesabaran.

Sungguh indah kata-kata hikmah Arab :

الوقت كالسيف إن لم تقطعه قطعك

Masa itu ibarat pedang. Sekiranya kamu tidak memotongnya, ia akan memotong kamu.

Ungkapan ini menerangkan seolah-olah akibat buruk akan menimpa seseorang yang tidak tahu menggunakan masanya. isikanlah masa lapang dengan perkara yang bermanfaat untuk anda pada masa akan datang. Jangan disia-siakan baki cuti yang masih ada. Masa depan anda untuk menggapai kejayaan yang cemerlang dan gemilang bermula dari sekarang. Masa sentiasa berjalan, masa tidak pernah berehat dan masa tidak pernah menunggu kita.

Masa yang telah berlalu telah menjadi sejarah hidup, masa yang mendatang akan merencanakan hala tuju hidup anda. Sama ada kegembiraan atau tangisan yang akan menemui anda kelak, semuanya bergantung kepada bagaimana anda manfaatkan masa anda. Masa adalah masa depan anda. MANFAATKAN MASA ANDA!!!

Sumber asal : http://pbasmkps.blogspot.com/

Bagi komen sikit...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: