Antara Friendster dan Facebook

Bukan bermaksud untuk membandingkan antara dua jaringan sosial di internet ini, tapi memang ini berdasarkan pengalaman saya dalam kedua-dua sosial network ini.

Friendster

Pengguna friendster sendiri hampir sebanyak 75% adalah dari kalangan anak muda atau lain kata para remaja,lainnya dari berbagai kalangan yang sudah terbiasa membangun jaringan sosial di internet.

Lalu apa yang menjadi daya tarik dari Friendster sehingga banyak digemari oleh anak muda saat ini?

Menurut pendapat saya, kelebihan dari friendster sendiri adalah dari segi design penampilan pada halaman profile kita.

Disini kita bisa menetapkan halaman profile kita dengan template yang banyak tersedia tinggal pasang saja. Dengan design yang kebanyakan bercirikan anak muda, seperti animasi kartun, foto pribadi yang penuh warna, bahkan kita dapat membuat sendiri desain tampilan sesuai keinginan kita sendiri.

Mungkin inilah keunggulan yang paling menarik dari friendster ini. Selain itu, kita juga dapat menambahkan beberapa widget yang menarik dan terpasang pada halaman profile kita.

Singkatnya, friendster ini sangat sesuai untuk anak muda, kerana memang gayanya adalah untuk anak muda…

Kalau dilihat dari cara kerjanya, seperti tambah teman, mencari teman, atau yang lainnya, mungkin semua ini sama disetiap laman sosial yang ada.

Disinilah yang menjadi keunggulan utama dari friendster, sehingga sangat wajar kalau peminat terbanyaknya adalah dari kalangan anak muda, sehingga friendster sangat sesuai untuk membangun jaringan komuniti diantara teman-teman kita sendiri. Bahkan ada yang mencari teman hidup dan akhirnya berkahwin hasil perkenalan daripada friendster!

Facebook

Ini mungkin sedikit berbeza dengan friensdter, dimana komunitiĀ  yang satu ini, lebih bertujuan untuk membangun jaringan persahabatan diantara seluruh penggguna dan menmberikan informasi kepada orang lain siapa kita sebagai penggunanya

Memang sejak Facebook berganti penampilan, menjadi lebih dinamik lagi dibandingkan yang terdahulu, wajah facebook jadi terlihat lebih familiar dan menu-menu yang tersedia sangat mudah untuk kita gunakan.

Pada umumnya, mungkin pengguna facebook ini adalah orang-orang yang ingin menjalin persahabatan dalam dunia maya dan membinanya menjadi satu komuniti tersendiri.

Tidak hanya itu, di facebook sendiri para penggunanya terkesan lebih bersopan, tidak perlu pening membuat profile, tapi dapat mencerminkan siapa pemilik profile tersebut.

Ada banyak tools yang dapat dipergunakan untuk berhubung dengan teman dalam jaringan kita. Tools ini tidak sulit dalam penggunaan, tetapi ada beberapa menu yang tidak support dengan content lain di internet.

Boleh dikira jaringan komuniti yang satu ini, lebih terarah kepada sesuatu yang kita harapkan, seperti untuk bertemu teman lama zaman kita sekolah dulu, bertemu teman kuliah atau untuk sekedar berteman seperti biasanya.

Aktifinya kita selama kita online di facebook, akan dapat diketahui juga oleh teman kita yang juga sedang online.

Selain itu, kita bisa langsung melakukan komunikasi dengan teman kita yang online melalui perkhidmatan chat dan mengetahui siapa saja teman kita yang saat ini sedang online.

Kalau cara kerjanya, secara umum sama saja dengan di freindster atau ditempat-tempat yang lain, namun dari apa yang telah dilakukan selama ini oleh saya, di facebook lebih mudah untuk melakukan tambah teman atau add teman.

Kerana sistem yang dipakai oleh facebook adalah hanya menggunakan sistem satu arah, sehingga untuk tambah teman jadi lebih mudah, tidak harus melakukan confirmation yang untuk memastikan kalau kita ingin berteman dengan orang yang kita add.

Seperti halnya pada freindster di facebook juga bisa diakses melalui handphone kita. Bahkan tidak hanya itu, kita bisa langsung mengirimkan gambar ke facebook kita melalui handphone.

Mana yang harus dipilih?

Kalau disuruh untuk memilih antara Friendster dan Facebook untuk kita bergabung dalam komuniti sosial di internet, jawapannya tergantung selera kita dan apa yang kita inginkan.

Masing-masing memiliki kelebihan dan kekurangannya, yang menurut saya itu adalah wajar-wajar saja kerana itu menyangkut kebijakan dari pemilik jaringan sosial tersebut.

Friendster lebih ke arah komuniti antara anak muda ataupun remaja sahaja manakala facebook lebih bersifat umum dan terbuka untuk semua lapisan umur.

Lebih bagus lagi kalau kita justeru dapat membuka account di kedua2 komuniti ini, sehingga nanti kita bisa merasakan apa perbezaan diantara keduanya.

Yang jelas dari kedua komuniti ini, adalah merupakan saranan untuk kita pergunakan dalam membangun jaringan persahabatan dengan sesama pengguna internet dimanapun berada.

Tinggal sekarang tergantung selera anda, mahu pilih Friendster atau Facebook, semua terserah anda. Atau, mahu kedua-duanya juga tiada masalah, tidak ada larangan kita aktif dalam beberapa komuniti sosial network seperti ini, lagipun keduan-duaya juga menarik.

*Dipetik dan diubahsuai daripada artikel daripada blog Shanny Ratman

Bagi komen sikit...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: