Manusia Memang Mudah Lupa!

Hahaha…pasti ada yg trcengang or hairan or tak puas hati dgn tajuk diatas tu…tak kisah la apa reaksi korang..aku peduli apa..nk teruskan baca tak pun its up to u..huhu…nama pun cetusan pemikiran barangkali ada yg tak setuju dgn pandangan aku kan…hehe…

Back to the topic..di Malaysia, kita popular dgn ungkapan “Melayu Mudah Lupa”..nak kata betul pun ada betulnya, bkn semua la org Melayu mcm tu..tapi bagi saya la, kurang tpat ugkapan tu..yg lebih tepat, “Manusia mudah lupa!”.

Eh…knapa saya mcm tu? Saya tak cakap tanpa hujah ya…kita nak cakap biar scara ilmiah bkn secara emosi..klau tak, tak ada guna kan…ok..apa tujuan ALLAH ciptakan manusia.  Ni jawapannya. ALLAH berfirman yang bermaksud:

“Aku tidak menciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembah-Ku.” ( Surah Ad-Dzariyat: 56)

So jawapan dah ada…cuba kita renung2kan bait2 ayat yg ringkas tp cukup padat tu…kita ni mmg kerjakan apa yg ALLAH nak kita buat tak? Iaitu menyembahNya…maksudnya seluruh kehidupan kita ni dipenuhi dgn rasa kehambaan kpdNya..bkn maksud sembah itu adalah solat, puasa, zakat, haji semata2..tu ibadah khusus..dlm ibadah umum..spt kerja, makan, minum dll pun ibadah juga jika kita btul2 mghambakan diri kpdNya..

Namun……kita seringkali alpa dan leka akan bnda ni…betul ke tak? Betul la! Saya sendiri pun sama! hehehe….sebab tu dikatakan manusia tu mmg mudah lupa akan nikmat yg ALLAH bagi pada mereka, manusia mmg mudah lupa hakikat tujuan hidup di dunia..manusia mmg mudah lupa hakikat kejadian mereka..manusia lupa ke mana mereka akan pergi selepas mati….manusia sememangnya mudah lupakan ALLAH dlm kehidupan mereka! Malah, manusia dlm arab iaitu “Insan” sbenarnya kata akarnya mmbawa maksud lupa…sesiapa yg blajar bhasa arab tahu la…hehehe…

That’s all for this article…hopefully it will benefit us..i desire to remind those who read this and myself too…may ALLAH bless us always..insyaALLAH……

Bagi komen sikit...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: