Drama “Roda Kehidupan 2” – Episod 21

Selepas loceng panjang berbunyi menandakan tamatnya sesi persekolahan bagi tahun 2009, semua pelajar bersiap untuk pulang dengan gembiranya. Ketika Asyraaf, Amirul, Arif dan Hafiz dalam perjalanan pulang, mereka  terserempak dengan Anwar dan Syukri.

Amirul: Hmm..tak best la korang tukar ke kelas lain….
Anwa(muka sinis): Tak best?? Hahahaha…ya la tu….kami rasa sangat bersyukur sebab tak berada dlm kelas dgn korang tau dak!
Syukri(brkerut dahi): Ha…betul2…tak berada sama2 puak wahabi…
Asyraaf(wajah marah): Apa hang cakap? Wahabi?
Arif: korang ni nak cari gaduh lagi ka ha? Tak habis2…mcm budak tak matang..
Anwar: Kami ni matang punya pasal la yg tak nak brgaul dgn puak wahabi la cek oi!
Hafiz: Tak baik oo cop org sedap2 hati….kalau org cop korang balik nak kata apa?
Syukri: Kami tak kisah pun laa..hahaha….asalkan kami ni tak amalkan benda pelik2….huuuuu…
Amirul: Korang jgn cakap sebarangan ok….kalau tak ada ilmu byk buat cara tak ada byk…
Anwar: Amboooii….aku tahu la…hang tu byk ilmu kan…ilmu pelik2…hahaha…
Asyraaf: Hoi…jaga sikit mulut hang tu ok….mcm ni la…hang tak perlu komen sgt bab amalan kami ni yg ‘pelik’ ni…sbb bagi kami amalan kami, bagi korang amalan korang…mcm dlm Al Quran sebut….habis cerita!
Syukri: Ok! Fine! Bye….

Selepas itu, Anwar dan Syukri pergi meninggalkan Asyraaf dan sahabat-sahabatnya.

Hafiz(mnepuk bahu Asyraaf): Fuhhh..hebat conclusion hang…he…salute!!
Arif: Tu la..tak sangka hang nak cakap mcm tu…boleh kawal marah pula ek kali ni….huhuhu…
Asyraaf(Trsenyum): Hmm…alhamdulillah boleh kawal sikit…tp marah juga…haha…
Amirul: Ok la tu…berubah sikit2…hehe….jom la balik…aku belanja beli air dkat makcik yg jual depan sekolah tu….
Asyraaf: Hahh…tak payah2…buat susah2 je…lagipun kami bkn tak ada duit…
Hafiz: Haih…dia nak belanja tu bkn sbb kita tak ada duit…rezeki..kita terima je la…he…
Arif: Hah…dia ni bab belanja mmg no 1…hahaha…
Asyraaf: Hahaha..mmg pun..pantang dgr org nak belaja….takkan tolak punya….
Amirul: Dah2…jom2…byk songeh betul korang ni….hehehe….

Cuti persekolahan akhir tahun 2009 pun bermula. Namun bagi para pelajar tingkatan 2 dan 4 SMKA Ibnu Taimiyah, mereka perlu hadir ke sekolah selama 4 hari untuk bengkel semasa cuti.

Adibah: Eh….Amirul…mana kawan baik hang?
Amirul(khairanan): Kawan baik aku? Siapa?
Adibah: Ishhh…siapa lagi…Asyraaf la…haih…
Amirul: Ohhh…hehe…ingatkan siapa..dah geng laki pakat ramai tak datang lagi ni..aku kan punctual..haha…entah la…selalunya dia pun punctual mcm aku..tapi entah..
Adibah: Takkan hang tak brmesej dgn dia?
Amirul: Beberapa hari lepas ada la..knapa? hang ingat aku dgn dia msej tiap2 hari ke?
Adibah: Hmm..ya la..dah nama pun kawan baik….huhu..
Amirul: Ehh…tak semestinya kawan baik mesti msej tiap2 hari…bkn ada topik apa sgt nak smbang…topik mngarut bleh la…mcm gurlz suka brgosip..he..
Adibah: Amboi….mngata dekat aku nmpak….tak apa2…sabar..sabar..ada hari bleh blas..
Amirul: Oi..aku tak kata pun hang na..aku cuma cakap in general je….

Kemudian datang Arif dan Hafiz dengan keadaan tercungap-cungap.

Amirul: Laa..apa hal dgn korang brdua ni? Kena kejar dgn hantu ke? Hehehe…
Arif(masih trcungap2): Huh…ya la tu…dh kami sampai lambat..kena la jalan laju..aku pula kan slim…tu yg cepat letih…huhuhu…
Hafiz: Tu la..aku kurang sikit sebab lagi slim…hehe…eh mana Asyraaf? Bgkel tak mula lagi ka?
Adibah: Tu la..aku tanya dia dah tadi..tapi dia pun tak tahu….emm..tadi Cikgu Lutfi dah datang..tp dah baru sikit yg datang..so dia p tempat lain dulu la….
Arif(mngeluh..): Ohh….skrang dh pukul 8.40…bngkel patut mula pkul 8.30…haih….
Amirul: Alaa..biasa la…jam melayu dikatakan…mcm ustaz mohamad kata…hahaha….
Hafiz: Tu la…yg brdisiplin ni jadi ‘mangsa’…tp takpa…bknnya rugi pun dtang awal kan…hehe..
Adibah: Eleh..dia tu dtang lmbat..cakap mcm la dtang awal..haha…
Arif: Uihh…kami dua hari ni je yg lmbat..selalunya punctual…huuuu…Amirul, hang cuba la contact Asyraaf tngok…mana la tahu..dia sakit ke apa yg tak dtang ni….
Amirul: Ohh…ok2 boss! Huhuhu…

Kemudian Amirul Imtiyaz pun terus hubungi Asyraaf.Asyraaf yang berada di rumah datuknya di Pulau Pinang terkejut dengan panggilan itu.

Amirul: Assalamualaikum, Asyraaf….knpa hang tak dtang bgkel ni? Sakit ka?
Asyraaf: Ehh..aku..alhamdulillah sihat2 aja…tp ni la…atuk aku yg sakit…dia jatuh dkat masjid..so aku trpaksa balik kmpung la….aku dh send msg dkat Cikgu Lutfi psal tak bleh dtg ni…apa2 info britahu la aku tau….he,,
Amirul: Ohh…ok2…dont worry…hehe…oh..so mcm mana atuk hang?
Asyraaf: Err..nak kata mcm mana ya…tp dia kena operate la..kena msukkan besi sbb tulang dh lemah..kira lama la juga aku akan stay dkat sini..hmm..sedih juga trpaksa pnteng bngkel…
Amirul: Jgn sedih..ni la ujian dikatakan….smoga atuk hang cpat smbuh yaa….insyaALLAH..
Asyraaf: InsyaALLAH..thanks…tlg kirim salam dkat kwan2 ek…hehe..

Bersambung…..

Bagi komen sikit...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: