Pengawas Sekolah: Antara Aset dan Liabiliti

Hah…tajuk apa pula dh kali ni…pasti ada yg trfikir2 apa la kndungan tajuk kali ni…insyaALLAH tak pnjang mana pun artikel ni..biar tak panjang tp padat…hehehe…baca la dgn hati yg trbuka, dgn jiwa yg luhur, serta hati yg ingat kpd ALLAH…eh..artikel ni ada kaitan ke dgn ALLAH..mesti la!! Smua prkara dlm dunia ni..dari skecil2 smpai sbesar2nya..semuanya pasti akan dpersoalkan dlm mhkamah ALLAH di Mahsyar nanti..prcaya ataupun tak..tu hal msing2 la….saya bkn tulis artikel ni bkn sbb saya bkas pngawas sekolah..apatah lg klau kata sbb saya pngawas sekolah yg brtggjwab n brdedikasi…tidak sama sekali!! Huhuhu…sebaliknya nk kongsikan cetusan pmikiran saya jee…nak trima ke tak, tu trpulang kpd diri masing2 la..

Ok..back to the topic..apa fungsi pngawas skolah? Fikir sjenak…huhu…hakikatnya, insan yg brjawatan pngawas sekolah dibawah naungan badan pngawas ke, jam’iyyatul muraaqib ke, majlis kpimpinan plajar ke, sama je smuanya, sbnarnya mmegang satu amanah yg tidak dinafikan beratnya bagi mmbantu pihak sekolah mlicinkan pntadbiran, disiplin plajar dan suasana sekolah yg baik…berat tak tggjawab tu? Berat la! Tu pun bagi yg btul2 hayati hakikat kpasiti tugas sbgai pngawas sekolah tu…yg tak hayati tu tak perlu cakap la…smua tahu mcm mana performance dia sbgai pngawas…hehe…

Dlm soal ni la, pngawas2 sekolah ni akan trbahagi kpd dua klompok. Kelompok prtama iaitu pngawas yg jalankan amanah yg dipikul dgn penuh rasa tggjwab..glongan ni sgt trpuji sikapnya walaupun kdgkala ditohmah sbgai skema, smbong, gila kuasa dan sbagainya la…biasa la tu kn..hal kata2 org mcm ni dh pun dikupas dlm artikel “Antara kata org n kata hati so tak perlu ulas lagi psl tu. Golongan ni brangkali ada yg selalu dpt result excellent dlm exam..takpun sderhana..namun tak kisah mana pun bab result exam ni..bkn maksudnya bkn dpat teruk..tapi sdehrana pun ok dah..sbb glongan ni dh trdedah kpd hal interpersonal n intrapersonal interaction..mksudnya nk brkomunikasi dgn org ni..slain dah brlatih bina kberanian utk brdepan dgn org ramai…sbb tu antara bnda pling penting skali utk brjaya dlm didunia n diakhirat…glongan ni la yg dikatakan pngawas sekolah yg jd aset kpd pihak sekolah..krana walaupun mereka x la cmerlang sgt dlm exam, tp mereka brjasa kpd sekolah dlm aspek pngurusan sekolah dsb.

Satu lagi glongan ialah pastinya yg sbaliknya drpd glongan yg  prtama tadi kn..hehe….klompok kdua ni iaitu pngawas yg mmakai uniform ‘ganjil’ drpd org lain…tp stakat nampak pkaian je brbeza…mksudnya apa? Glongan ni ibarat manusia yg mmkai nama ‘pngawas sekolah’ utk cari populariti, dpt merit kokurikulum smata2 dsb TAPI lgsung abaikan amanah yg mreka pikul sbgai pngawas…klau jlankan tugas pn bila dimarahi, mcm ppatah mlayu kata, bagai lembu dicucuk hidungklau tak mmg tak jlankan tugas pun…glongan mcm ni la yg kdgkala dilabelkan sbgai ‘boneka’ yg mmakai uniform aneh drpd org lain…mcm badut la yg brpakaian aneh drpd org2 biasa yg dtg ke pesta…huhuhu…glongan ni juga tak mnfaatkan ksempatan or pluang yg diorang ada utk mmbina kberanian diri utk brhdapan org ramai slain brlatih utk brkomunikasi dgn baik dgn org lain…sbb tu penting sgt…glongan yg gagal laksanakan tggjwab mreka ni la..yg mncemarkan imej badan pngawas, ke jam’iyyatul muraaqib ke majlis kpimpinan pljar, yg mndapat respect para pljar…atas sbb apa? Sikap pngawas glongan ni yg tak tahu jlankan amanah yg mreka pikul….apatah lagi klau glongan ni yg buat ksalahan disiplin…lagi la cemarkan nama baik badan trtinggi dlm hierarki plajar sekolah ni…justeru tak peliklah mereka ni dikatakan sbgai liabiliti kpd bdan trtinggi ni…juga kpd pihak sekolah yg letakkan kpercayaan kpd mreka..

Harapan saya, smoga kita dapat mnfaat drpd artikel ni..tak kisah la yg jd pngawas sekolah ke tak..dan ia juga applicable utk smua tugas yg brsngkut paut dlm dunia seorang plajar..Cuma pngawas sekolah ni yg brada di hierarki trtinggi..tu focus bab ni. Sbagai mengakhiri artikel utk kali ni..sama2 kita hayati Firman ALLAH Ta’ala dan sabda Rasulullah S.A.W yg berikut:

“Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu mengkhianati amanah-amanah kamu sedang kamu mengetahui salahnya. – Surah Al Anfal Ayat 27

“Pemimpin adalah amanah. Di hari Kiamat ia menjadi punca kehinaan dan penyesalan, kecuali mereka yang mengambilnya dengan haknya (cukup syarat-syaratnya dan menunaikan kewajipan-kewajipan yang terkandung di dalamnya)” – Hadis Riwayat Imam Muslim

“Akan didatangkan seorang lelaki pada hari Kiamat, kemudian ia dilemparkan ke dalam neraka, lalu keluarlah isi perutnya-usus-ususnya, terus berputarlah dia pada isi perutnya seperti seekor keledai mengelilingi gilingan.  Para ahli neraka berkumpul di sekelilingnya lalu bertanya: ‘Mengapa engkau ini hai Fulan? Bukankah engkau dulu suka memerintah kepada kebaikan dan melarang dari kemungkaran?’ Orang tersebut menjawab: “Benar saya dahulu memerintahkan kepada kebaikan, tetapi saya sendiri tidak melakukannya, dan saya melarang dari kemungkaran, tetapi saya sendiri mengerjakannya.” – Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim

3 Responses to “Pengawas Sekolah: Antara Aset dan Liabiliti”

  1. sue_norsuhainy Says:

    amanah ni berat..yg dpt laksanakan dgn baik, bnyklah pahalanya..manakala yg gagal melaksanakannya, akan dipersoalah di akhirat kelak..jadi lah orang yang tidak mengejar pangkat,jawatan dan darjat, krn semua itu bakal dipersoal di akhirat. tp akhir zaman ni, ramai yg sibuk mengejar semua tu, mengejar amanah dan juga mengabaikan amanah dengan sewenang2nya.

  2. w’salam..x mncelah pn…ok la bg pndangan kan…kita pgang amanah, BKN kna jd yg SMPURNA..tp buat yg TRBAIK..btul x? huhu…

  3. assalamualaikum..sori mencelah..mmg pown..ana pon pgawas jgak..kdang2 terasa nak mngalah klu berhadapan dgan plajar yg brmacam-mcam kerenah…amanah plak satu tggungjwab yg kdang-kdang x dpat dsmpurnakan olh stiap insan dgan baik..

Bagi komen sikit...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: