Antara Minat, Ikhlas & Duit..

Actually, tajuk ni dh lamaa sgt dh nk tulis..dh sbulan lbih dh..asalnya lpas result SPM dulu…tp fham2 la..aku sibuk dgn majlis yg nk buat dkt SMKAA dulu tu…x pa la.yg pnting ia brmnfaat kpd smua..Especially junior2..huhu….

Smua org yg bragama Islam tahu n akui tjuan mnusia dicptakan oleh ALLAH iaitu untuk mgabdikan diri kpdNYA.mcm yg dsebut dlm Surah Az Zariyat ayat 56(bleh refer sndiri noo)…so scara trsiratnya, kita akui ALLAH yg cptakan kita ni, dh ciptakan kita dgn mcm2 jenis..rupa..kaum..bdaya..bahasa..trmasuk la minat or bkat bg ssorg tu…iaitu mnat krjaya utama yg nk dceburi..pn ALLAH dh ttapkan dlm diri msing2…

Sbab tu kita kna sgkal skeras2nya knyataan org yg brfikiran pndek yg kata, “susah la smua org jd PANDAI, nanti siapa pula nk jd pkebun..nelayan..yg LEKEH2 ni…”. First, apa mksud pndai? Smua org pndai sbnarnya..cuma yg diistilahkan pndai oleh rmai org, pndai tu refer dkt org yg exam cmerlang..exam-oriented pnya mntaliti la ni…hehe..ok..tu hnya cmerlang exam/academic jaa..blum tntu org yg cmrlang academic, dorg pndai nk brsosial dgn org lain..mmg ada! mksudnya pndai brkmunikasi dgn org lain…sbb ada yg exam dpt straight A’s..tp ada yg suka  jd kera smbang…x suka brgaul dgn org.. suka study mmanjang…so mmg sah la x reti brkmunkasi n ksimpulannya dia x cmerlang dlm socialism. Dlm dua krtieria cmerlang ni pn , mnusia trbahagi kpd 4 klompok. Td 1 klompok. Ada yg trbalik ykni cmerlang social, academic x cmerlang..ada yg cmerlang dua2..yg ni plg bgus la…last skali, ada yg x cmerlang dua2..yg ni pling prob la…

Tmbahan ni.. bg sstgh pakar psikologi n motivasi, x wujud sbnarnya org pndai ke bodoh….tp rajin ke malas..ye tak? Org yg rajin, dia cmerlang , so org kta dia pndai..org malas, dia x cmerlang so org kata dia bdoh…ada bnarnya juga kn? Tp klau kita nk guna juga pndai bdoh ni bleh.kita kata org yg cmerlang, dia pndai sbb gunakan sbaik2nya khebatan yg ALLAH bg kpd dia…Lagi 1, kita kata dia bdoh sbb dia x reti guna akal yg ALLAH bg kpd dia..bkat ada tp akal x reti guna..so jd la pemalas n mcm2 lgi la sifat ngatif…

Secondly, kita sama skali x bleh kata jd pkebun/petani n nelayan tu 1 krja yg lekeh! Dlm Islam pun, umur, pras rupa, harta, pgkat, gaya hdup, smuanya x dpandang oleh ALLAH..yg dpandang hanyalah hati kita! Dlm hadis pn ada nabi sebut mcm tu kan? Kita tahu hadis tu..tp stakat tahu, tp x amalkan, apa guna? Sbb tu ppatah arab mgatakan, ilmu tnpa amal ibarat pkok x ada buah…. So smua krja tu mulia..dgn syarat hati kita brsih drpd sifat2 tmak, dengki dsb….

Back to the topic..Kita kna tahu..tujuan utama hdup kita dkt dunia ni utk cari bkalan dkt akhirat…utk kita dpt msuk syurga..tu hala tuju yg kita nk n mmg pun ptut ltak sbg org islam…ye tak? so, kita x perlu kejar krjaya yg dtgkan  gaji yg lumayan…tp kita x brapa minat pn..mcm dktor..pkat ramai la nk jd dktor..x ksah la dktor prbatan ke..gigi ke apa..ok fine klau minat sgguh..tp klau x brapa minat(kata nnti lama2 mnat la) tp nk jd dktor juga sbb gaji lumayan juga…apa crita ni? X mau hurai pnjg dh yg ni, sbb dh crita dh dkt atas tu…

Mcm mana pula bab nak ke mana lpas SPM? Matrik? Asasi IPTA? Diploma? STPM? STAM? Overseas? Mana 1 yg trbaik? Soal nk ke mana tu ikut suka kita la…dkt mana nak blajar..brgantung pda diri masing2… yg sure, environment dkt stiap tmpat tu pasti brbeza antara 1 sama lain…slain tmpoh blajar dsb…tp hala tujunya 1 jaa…dapat ijazah utk guna time cari kerja…That’s all…

Konklusinya, ALLAH dh tntukan minat n bkat dlm diri kita ni msing2…n kita sndiri pn tahu bdang krjaya apa yg PALING kita mnat..klau nk kata apa yg kita mnat, mcm2 kita minat..tp nk truskan pgajian dkt IPT, dlm mnuju alam pkerjaan, kita kna pilih yg kita PALING minat..klau pening sbab x tahu, brdoa  la..minta ptunjuk dgn ALLAH..kan kita ni dicptakan ALLAH utk abdikan dri kpdNYA..dh sebut dh awal2 td. Slain tu, yg pnting juga…sntiasa ikhlaskan diri kita dlm mnuntut ilmu yg mana kita nk cari kredhaan ALLAH, bkerja nnti pn utk cari kredhaanNYA..insyaALLAH kita psti dpt kberkatan hdup, lantas hidup kita bahagia di dunia n di akhirat…tu je artikel kali ni….

Thanks for reading..Hopefully u get something benefit from this article…wallahua’lam…

Bagi komen sikit...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: