Dewasakah Kita….?

Kedewasaan bukan sekadar terletak pada umur biologi semata-mata tetapi apabila jiwa kita mula mengenali kehidupan. Apabila matlamat kita sejelas mentari dipagi hari dan jalan-jalan menujunya terpampang nyata diminda sedar. Kita mulai merasakan satu tolakan pada jiwa kita supaya melakukan sesuatu untuk mencapainya maka kita sebenarnya berada diambang kedewasaan.

Lalu kita mula menterjemahkan harapan dan impian ini secara amali sambil kita mula melakukan perubahan dan peningkatan diri. Hari-hari yang kita lalui menjadikan kita sibuk menggali erti kewujudan kita dimuka bumi ini sambil menerokai hakikat diri. Dalam penerokaan itu lalu kita temui kekuatan yang tersimpan dalam diri di samping sikap diri yang akan mengendalakan perjalanan kita. Kita cuba tanggalkan segala kelemahan diri itu sambil kita mengembangkan potensi yang ada untuk kita terus melangkah menuju cita maka ketika itu kita sebenarnya sedang mengorak langkah pertama menuju kedewasaan.

Langkah seterusnya adalah tekanan dan kepahitan serta halangan disepanjang perjalanan yang akan meleburkan jiwa kita sehingga kita benar-benar sebati dengan kehidupan. Kita adalah ‘kita’ ketika hidup dilanda derita atau bencana datang menerpa. Kita adalah ‘kita’ ketika kegembiraan mewarnai jiwa atau kemewahan membaluti diri. Kita adalah ‘kita’ apabila seluruh ribut petir kehidupan tidak lagi mengubah warna jiwa. Kita adalah ‘kita’, membesar dan menongkah kehidupan dengan impian dan harapan yang terpancar dijiwa walau segetir mana perjalanan yang kita tempuhi. Kita harungi segalanya dengan penuh pasrah dan sabar. Kita tidak keliru disetiap persimpangan atau ketika ajakan nafsu datang bertimpa. Ketika itulah kita telah menjadi ‘kita’, menempuh hidup dengan kedewasaan.

Sumber: Discipline & Welfare Bureau , PRESS CFS IIUM

Bagi komen sikit...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: