Cerpen “Pilihan” – Bahagian Akhir

Asyraaf tidak dapat menerima keputusan Aiman yang ingin ‘mengorbankan’ diri, malah menyuruhnya balik ke asrama.

Kau jauh lebih baik dan hebat daripada aku. Kalau aku mati, takde effect apa sangat pun. Kau penggerak utama untuk perubahan”, luah Aiman.
Kau dah lupa apa kita cakap dulu?!“, kata Asyraaf dengan nada yang agak tinggi.
Err..okay. Ingat..ingat”, jawab Aiman.
Okay then. Apasal kau bangkitkan balik pasal ni?”, Tanya Asyraaf.
Walau kita masing-masing ada kelebihan tersendiri, tapi bagi aku, kelebihan aku tu takde makna sangat pun kalau nak compared dengan kelebihan kau”, jawab Aiman.

Sebenarnya, kelibat mereka di situ diperhatikan oleh Izham dan Akmal yang mengikuti mereka dari jauh, setelah didapati kelakuan Aiman dan Asyraaf yang kelihatan sedikit aneh.

Lama lagi ke polis nak sampai?”, tanya Izham.
Entahlah..tak lama dah rasanya. Balai polis Indera Mahkota kan dekat sini je”, jawab Akmal.
Kau rasa patut tak kita pergi tolong diorang?”, tanya Izham lagi.
Aku rasa better tak. Kang tak pasal-pasal benda lain pula jadi. Kita tunggu polis datang. Eh.. betul ke tindakan kita panggil polis nih?”, jawab Akmal.
Eh mestilah betul. Takkan kita nak biarkan mamat Cina dan konco-konco dia tu apa-apakan Aiman dan Asyraaf”, jawab Izham.

Dalam keadaan yang sedikit ‘tegang’ itu, Mr Chong memberikan pistol yang dipegangnya kepada orang suruhannya. Tindakannya itu menghairankan mereka.

I terharu tengok u berdua punya friendship. So sweet, walau agak poyo I nak cakap macam tu”, kata Mr Chong.
Jom dakwah dia, Asyraaf”, bisik Aiman kepada Asyraaf.
Oh.. nice”, balas Asyraaf.
Apa yang u berdua bisik-bisik tu?”,  tanya Mr Chong.
“Takde apa. Cuma.. Key of our friendship is worshipping Allah, the only God”, kata Aiman.
In Qur’an, Surah Al Ikhlaas, ayah 1 until 4: There’s only one god that is Allah. Allah the Independent, Care free. He neither begets nor is born. And there is none comparable to Him.”, kata Asyraaf.
We will give you later Qur’an translation. Yeah. Muslims are not perfect, but Islam is”, kata Aiman.
Alright, please give me as soon as possible. I want to read it”, balas Mr Chong.

Ketika keadaan seakan sudah berubah, kelihatan tiga buah kereta polis seperti menuju ke tempat lokasi mereka berada.

U berdua panggil polis?”, tanya Mr Chong.
Eh mana ada. Kami tak ada keluarkan handphone pun”, jawab Aiman.
“Habis tu, macam tu macam mana diorang boleh datang sini bodoh
?!”, kata Tan, salah seorang daripada orang suruhan Mr Chong.

Tan yang memegang pistol terus mengacukannya kepada mereka berdua dan terus menembaknya. Tembakan yang sepatutnya kena pada Asyraaf, terkena pada Aiman, dek tindakan pantas Aiman berlari dan memeluk Asyraaf.

Aiman! Apa kau buat nih?”, teriak Asyraaf.
Salahkah aku nak berkorban untuk sahabat aku yg amat ku sayangi?”, jawab Aiman.
Kalau kau sayang aku pun, tak perlu sampai buat macam ni. Aku tak layak untuk terima layanan macam ni”, kata Asyraaf.

Polis tiba dan menangkap Mr Chong dan orang suruhannya. Izham dan Akmal yang terkejut dengan tembakan itu terus pergi menghampiri Aiman dan Asyraaf.

Aiman..Asyraaf. I want to say something. La Ilaha Illa Allah, Muhammad Rasulullah”, kata Mr Chong sambil menuju masuk ke dalam kereta polis.
Alhamdulillah. La ilaha Illa Allah. Hidayah itu milik Allah”, kata Aiman.
Maafkan aku, Aiman. Aku bukan sahabat yang baik”, kata Asyraaf.
Kau sahabat aku yg sangat baik, Asyraaf. Kau janji dengan aku untuk terus berjuang dalam dakwah”, kata Aiman sambil menghembuskan nafas yang terakhir dengan sakarah.
Okay Aiman.. InsyaAllah aku akan tunaikannya”, kata Asyraaf sambil mengalirkan airmata.

:: TAMAT ::

Smile

Bagi komen sikit...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: