Cerpen “Tarbiyyah Running Man”– Bahagian 1

Allah.. Marahlah mak ayah aku macam nih. Nak kena guna duit sendiri lah beli helmet baru”, kata Akmal.
Anta dengan Akmal tinggal helmet kat motor ke? Kenapa tak letak kat atas?”, tanya Firdaus.
Tadi masa anta datang dengan Muaz dan Hisham, kan kita sembang-sembang. Then terus naik atas, terlupa nak bawa sekali”, jawab Adzam.
Eh aku ada helmet dalam kereta. Korang boleh pinjam”, kata Izham.
Ha bagus lah kau Izham”, kata Faiz.

Adzam pun turun dan pergi ke kereta Izham setelah mengambil kunci daripadanya. Dia terkejut melihat helmet miliknya dan Akmal ada dalam kereta Izham.

Weh.. Sampai hati korang prank kitorang”, kata Adzam.
Hahaha.. Tu pengajaran untuk korang supaya lebih berhati-hati dan tak salah guna konsep tawakkal”, kata Izham.
Aku betul-betul percaya dah tadi helmet hilang”, luah Akmal.
Relax lah Akmal. Gurau je”, kata Faiz.
Takpe Izham. Satu masa nanti, lambat atau cepat, masanya akan tiba”, kata Akmal.
Apa? Korang dua nak balas balik ke? Hoho”, tanya Izham.
Yup”, jawab Akmal.
Kalau Akmal dengan Adzam prank orang, huh! macam mana ye. sure tersusun rapi dan menarik”, kata Faiz.
Hahah.. Tunggu je lah nanti. Tengok macam mana”, kata Adzam.
Ingat tau kata-kata aku tuh, Izham, Faiz”, kata Akmal.
Uih.. takut pula aku bila kau cakap macam tuh”, balas Izham.

Ketika itu, Firdaus, Muaz dan Hisham sudah turun dan tunggu di bawah.

Oi cepat turun. Duk buat apa lagi kat atas tuh?”, kata Muaz.
Abang Firdaus nak kunci dah nih. Tinggal kat atas tu baru tau”, tambah Hisham.
Hihi sorry sorry. Berdrama sekejap kat atas nih”, kata Izham.

Selepas itu, mereka menuju ke Restoran Taj Point yang terletak tak jauh dari tempat mereka mengadakan liqa’ usrah.

Aku rasa macam tak layak lah nak pikul tugas head exhibition untuk IKOD ni. Lagipun sepatutnya bukan aku yang jadi”, kata Akmal.
InsyaAllah Akmal, kau boleh buat punya. Allah yang pilih kau untuk pegang jawatan tu”, kata Adzam.
Tu dia. Otai Adzam kita cakap. perghh”, kata Izham.
Adzam memang lah. Power kot. Lagend”, respon Hisham.
Salute..salute”, tambah Muaz.
Hehe.. korang nih. Kesian Adzam”, kata Firdaus.
“Eh Abg Firdaus, bila eh next usrah?”, tanya Izham.
Kalau Jumaat depan okay tak?”, tanya balik Firdaus.
InsyaAllah okay!”, sepakat mereka berenam.

Bersambung…

Bagi komen sikit...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: