Cerpen “Tarbiyyah Running Man”– Bahagian 7

images

Setelah pulang dari Terminal Bas Makmur untuk membeli tiket bas Akmal pulang ke Perlis pada malam tersebut, Akmal menerima mesej whatsapp daripada Sumaiyyah.

Esok macam mana? Pergi tak da’wah training dengan Bro Lim Juoi Soon?”, tanya Sumaiyyah.
Asif jiddan. Saya balik Perlis malam ni. Huhu”, jawab Akmal.
Ohh ye ke. Adzam, Faiz, Izham pergi tak?”, tanya Sumaiyyah lagi.
InsyaAllah diorang pergi rasanya. Kalau ada yang nak gantikan tempat saya boleh tak?”, balas Akmal.
Boleh2.. Siapa? Better kalau dia ikhwah juga”, tanya Sumaiyyah.
A’ah. Dia ikhwah. Muaz. Budak medic”, jawab Akmal.
Orite, settle. Beritahu dia registration pukul 8.30 pg ea”, kata Sumaiyyah.
Bereh boh”, kata Akmal.

Selepas menunaikan solat Maghrib Akmal hubungi Adzam.

Malam ni boleh tak tolong hantar aku pergi terminal?”, tanya Akmal.
Oh. Boleh. Kau tak pergi training esok?”, Adzam tanya balas.
Tak. Rasa nak cari ketenangan sikit lah. Huhu”, jawab Akmal.
Oh. ye ke. Okay. Bas kau pukul berapa?”, tanya Adzam.
Pukul 1 pagi. kita keluar awal sikit, makan2 minum2 dulu, okay tak”, tanya Akmal pula.
Bereh. Kita gerak dalam 11.30 eh”, kata Adzam.
Okay”, balas Akmal.

Sejurus selepas itu, Adzam menghubungi Izham.

Eh. Petang tadi kau keluar dengan Akmal eh?”, tanya Adzam.
A’ah. Dia beli tiket bas nak balik malam ni”, jawab Izham.
Aha. Boleh tak aku tolong hantar dia pergi terminal nanti?”, tanya Adzam lagi.
Ohh. Boleh. Bagus tu. Boleh korang berdua cuba berbaik. Kau nak beritahu sendiri ke macam mana?”, tanya Izham.
Aku beritahu sendiri. Aku cakap kau tak boleh nak tolong hantar”, jawab Adzam.
Haa.. cantik2. Eh. Kalau ada apa2 hal, beritahu aku ye. Nak aku pergi terminal pun boleh”, kata Izham.
Ohh. okay. nice”, kata Adzam.

Bersambung dalam bahagian akhir…

Bagi komen sikit...

