Sedikit tetapi berkembang..

Semalam, aku berlari dari Kuantan ketika ke Kompleks IKRAM, Seri Kembangan untuk mesyuarat wakil Jawatankuasa Dakwah IKRAM Siswa Nasional bersama wakil Hidayah Centre Foundation.

Ada yang berkata, “Buat apa penat-penat pergi sana tu? Biarlah orang lain je yang meeting“, malah aku ada terfikir, “Perlu ke sebenarnya aku pergi meeting ni?“.

Soalan perlu dijawab oleh diri sendiri: Kenapa aku kena ada dalam mesyuarat tu?

Jawapan yang paling ringkas: Aku concern dengan amanah dan tanggungjawab yang dipikul sebagai timbalan pengerusi jawatankuasa ni. Setiap amanah yang dipertanggungjawabkan akan disoal pada hari kiamat kelak.

Tanggungjawab: Tanggung di dunia, jawab di akhirat

Alhamdulillah, banyak permasalahan serta solusi dan idea untuk menggiatkan lagi dakwah yang timbul dalam mesyuarat.

Antara yang aku sebutkan pada hujung mesyuarat, mafhumnya: “Dakwah memang perjalanan yang panjang. Jarang orang dakwah non muslim kat Malaysia sehari dua, terus masuk Islam. So kena follow up selalu dan berkawan dengan diorang as human being.

Masalah penggerak dan kewangan tak patut jadi halangan kepada dakwah. Banyak benda boleh buat secara underground yang tak libatkan kos(atau kos rendah) dan penggerak yang ramai. Bahasa mudahnya, kurang penggerak dan duit bukanlah alasan untuk tak berdakwah

Bagi komen sikit...

